Entwicklung und Konstruktion eines Fahrwerkes mit Einzelradaufhängung für einen modularen elektrischen Nutzfahrzeugantriebsstrang

Development and design of a chassis with independent wheel suspension used in a modular electric driven drive train for an utility vehicle

  • Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Konstruktion einer Einzelradaufhängung für Nutzfahrzeuge über 7,5t zulässigem Gesamtgewicht. Die Radaufhängung stellt dabei das Bindeglied zwischen einem Zentralrohrrahmen und einem lenkbaren Rad mit innenliegendem Planetengetriebe und einem an diesem angeflanschten Elektromotor dar. Nach der Recherche von bereits ausgeführten Einzelradaufhängungen im Segment der Nutzfahrzeuge folgte die Sondierung des Zubehörteilemarktes. Zur Auslegung und Dimensionierung aller beteiligten Komponenten wurden aufgrund nicht vorhandener Auslegungslastfälle in der Nutzfahrzeugliteratur eigene Lastkollektive ermittelt und begründet. Nach Auswahl der benötigten Komponenten und zahlreicher Herstelleranfragen wurden verschiedene Varianten im 3D-CAD System
  • This paper contains the design of an independent wheel suspension in the configuration for utility vehicles with a gross vehicle weight of over 7.5 t. The wheel suspension functions as the connecting part between a central tube frame and a steerable wheel, which has an inside epicyclic gear set. An electric motor is flange connected to this epicyclic gear set. After a detailed research on already built wheel suspensions the accessory part market has been scoured. For the purpose of dimensioning all parts included, without specific given loading cases, own load spectrums on the basis of literature about utility vehicles have been determined and explained. After selecting the required parts and several enquiries sent to manufacturers, different versions were designed with the 3D-CAD-System

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Metadaten
Author:Simon Kleindienst
Advisor:Stefan Müller, Josef Sattler
Document Type:Diploma Thesis
Language:German
Name:IMK egineering GmbH
Zwickauer Straße 56, 09112 Chemnitz
Date of Publication (online):2014/10/01
Year of first Publication:2014
Date of final exam:2014/09/30
Tag:Einzelradaufhängung; Entwicklung; Nutzfahrzeug
Page Number:105 Seiten, 52 Abb., 17 Tab., 23 Lit.
Faculty:Westsächsische Hochschule Zwickau / Maschinenbau und Kraftfahrzeugtechnik (bis 2018)
Release Date:2014/10/01