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"Audience Design" - Eine Untersuchung zum sprachlichen Register Gehörloser

"Audience Design" - A Study about Registers of the Deaf

  • Der Gebrauch der Deutschen Gebärdensprache variiert je nach Situation, vor allem aber je nach Adressat. Gehörlose DGS-Benutzer ändern ihr Register und passen sich an ihre Gesprächspartner an. Für unterschiedliche Adressaten, die in Hörstatus und Zeitpunkt des DGS-Erwerbs differieren, bevorzugen Gehörlose unterschiedliche sprachliche Formen. Anhand der syntaktischen und morphologischen Verneinung werden die Register für hörende und gehörlose Adressaten untersucht und belegt.
  • Signer vary their style according to different situations. The most important element that influences Sign Language production is the adressee. Deaf Signers use different registers for different adessees, because they accommodate their Sign Language production to their audience. If the adressee is hearing or deaf and his or her Sign Language acquisition as a first or a second language does influence a Deaf Signers choice of different linguistic forms.Syntactic and morphological negation is the variable of this study that proves register variation according to hearing and deaf adressees.

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Metadaten
Author:Anne Krethlow
Advisor:Rachel Rosenstock, Uta Benner
Document Type:Diploma Thesis
Language:German
Name:Westsächsische Hochschule Zwickau
Dr.-Friedrichs-Ring 2 A, 08056 Zwickau
Date of Publication (online):2010/08/24
Year of first Publication:2010
Date of final exam:2010/07/27
Tag:gehörlos
GND Keyword:Register <Linguistik>; Deutsche Gebärdensprache
Page Number:97 Seiten, 2 Abb., 3 Tab., 35 Lit.
Faculty:Westsächsische Hochschule Zwickau / Gesundheits- und Pflegewissenschaften
Release Date:2010/08/24