Theoretische und experimentelle Analyse des Torsionsschwingungssystems Dieselmotor auf einem Motorenprüfstand
Theoretically and meteorologically investigations of the torsional system diesel engine at an engine test stand
- In dieser Arbeit wurden die grundlegenden Methoden der Ermittlung von Drehschwingungen an Kurbelwellen theoretisch und messtechnisch dargestellt. Dazu wurde an einem Motorenprüfstand ein Fünfzylinder-Dieselmotor mit Messtechnik zur Winkelgeschwindigkeits- und Zylinderdruckerfassung ausgerüstet. Die Amplituden der Drehschwingungen wurden mit Hilfe des PAK-Messsystems der Fa. Müller BBM aufgezeichnet und ausgewertet. Außerdem wurde an einem Vierzylinder-Dieselmotor das Messsystem
- In this work, the fundamental methods of the determination of torsional vibrations at crankshafts were theoretically and meteorologically demonstrated. Thus, at an engine test stand, a five-cylinder diesel engine was equipped with measuring technique for the angular speed measuring and cylinder pressure registration. The magnitudes of the torsional vibrations were noted and evaluated with a PAK measuring system of the company Müller BBM. In addition, at a four-cylinder diesel engine the measuring system
Author: | Jörg Trautvetter |
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Advisor: | Werner HoffmannGND, Wolfgang FokenGND |
Document Type: | Master's Thesis |
Language: | German |
Name: | WHZ Scheffelstr. 3, 08058 Zwickau |
Date of Publication (online): | 2007/08/21 |
Year of first Publication: | 2007 |
Publishing Institution: | Westsächsische Hochschule Zwickau |
Date of final exam: | 2007/08/20 |
Tag: | Drehschwingung; Drehschwingungsmessung; Dämpfung; Kurbelwelle; Resonanz; Torsionsschwingung |
Page Number: | 152 Seiten, 73 Abb., 15 Tab., 27 Lit. |
Faculty: | Westsächsische Hochschule Zwickau / Maschinenbau und Kraftfahrzeugtechnik (bis 2018) |
Release Date: | 2007/08/21 |