Parameterstudien zur Ermittlung des niedrigsten, stationären Verbrauchspotentials an einem 4-Zylinder PKW-Dieselmotor

  • In der vorliegenden Arbeit werden am neuentwickelten 4-Zylinder-PKW-Dieselmotor OM654 von Mercedes-Benz parallel zur Serienapplikation Parameterstudien durchgeführt. Ziel ist die Ermittlung der hinsichtlich des effektiven, spezifischen Kraftstoffverbrauchs (beff) optimalen applikativen Parameterkombinationen. Dabei werden als weitere Grenzen lediglich für den Bauteilschutz relevante Temperatur-, Druck- und Rauchwerte (Lambda) berücksichtigt, nicht jedoch die Rohemissions- und NVH-Ziele der Serienapplikation. Die Optimierung erfolgt für ausgewählte Betriebspunkte des Neuen Europäischen Fahrzyklus
  • The aim of this study is to identify the lowest level of the effective, specific fuel consumption (beff) on the future 4-cylinder passenger car diesel engine OM654 from Mercedes-Benz by optimizing applicative parameters for selected operating map-points of the new European driving cycle NEDC and the point of best beff. Therefore only targets relevant for the protection of components (boundaries for temperature, pressure and smoke) will be considered, but not the targets for engine-out emission and NVH defined by the series application. The most important applicative factors influencing beff are analyzed and selected based on a theoretical preview and in individual variations. Using Design of Experiments (DoE) the air path parameters EGR-rate, low-pressure-EGR-fraction and turbocharger nozzle-position, as well as the injection parameters center of combustion, rail pressure and the strategy of pilot injection will be optimized. Based on the determined differences for beff and the engine-out emission in addition to the calculated averaged NEDC-fuel-consumption, the results are compared with the prior series application. Based on the overall results a decision memo for the series application will be summarized.

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Metadaten
Author:Uwe Schmidt
Advisor:Jörn GetzlaffGND, Wolfgang FokenGND
Document Type:Diploma Thesis
Language:German
Name:Daimler AG, Thermodynamik Entwicklung RD/PDT
Mercedesstr. 137, 70327 Stuttgart
Date of Publication (online):2014/01/31
Year of first Publication:2013
Date of final exam:2013/10/22
Tag:Dieselmotor; Parameterstudien; Verbrauchspotential
Page Number:83 Seiten, 55 Abb., 16 Tab., 28 Lit.
Faculty:Westsächsische Hochschule Zwickau / Maschinenbau und Kraftfahrzeugtechnik (bis 2018)
Release Date:2014/01/31