Analyse des Personalmarketing-Konzeptes der Randstad Deutschland GmbH & Co. KG Zwickau

Analysis of personnel marketing concept of the Randstad Deutschland GmbH & Co. KG Zwickau

  • Die Arbeitnehmerüberlassung, oder umgangssprachlich die Branche der Zeitarbeit, hat sich von einem Überlaufventil für saisonale oder auftragsbedingte Personalengpässe zu einer eigenständigen Organisationsform der Arbeit abweichend vom Normalarbeitsverhältnis entwickelt. Zunächst diente die Arbeitnehmerüberlassung vor allem der Lösung kurzfristiger Personalprobleme für einen überschaubaren Zeitraum von einigen Wochen oder wenigen Monaten. Heute arbeiten rund 3 % der sozialversicherungspflichtigen Bevölkerung in der Zeitarbeit. Die Zahl der Zeitarbeitnehmer auf dem Arbeitsmarkt ist von 2002 bis 2011 angestiegen. Die Arbeitnehmerüberlassung schafft für viele Unternehmen vor allem in der Industrie, aber auch in anderen Branchen, einen hohen Grad an Flexibilität bei der Personalgestaltung und zugleich einen entscheidenden Kostenvorteil. Des Weiteren wird die Herausforderung der Personalbeschaffung in Zeiten des Fachkräftemangels und demografischen Wandels an die Zeitarbeitsfirma übertragen. Die kontroverse Diskussion in der Gesellschaft über die Nutzung von Zeitarbeit ist in der neuen Rolle dieser Branche begründet. Seit den Hartz-Reformen zwischen 2003 und 2005 ist ein quantitativer Zuwachs der Zeitarbeit in vielen Bereichen zu verzeichnen. Außerdem hat sich die Intensität der Zeitarbeit in größeren Betrieben verändert. Hinzu kommt außerdem der strukturelle Fachkräftemangel, der eine intensivere Nutzung der Arbeitnehmerüberlassung fordert (Spermann, 2011).
  • The temporary work, or more commonly known as the temporary employment industry has developed from an overflow valve for seasonal or order-related staff shortages will become a form of organization of work differently from normal working conditions. Then many temporary work, especially the short-term solution to staffing problems for a limited period of a few weeks or a few months. Today, approximately 3% of the population covered by social security work in temporary employment. The number of temporary work in the labor market has increased from 2002 to 2011. The temporary work provides for many companies, especially in the industry, but also in other branches, a high degree of flexibility in the design of personal and also a significant cost advantage. Furthermore, the challenge of recruiting in times of skills shortages and demographic change is transmitted to the temp agency. The controversial discussion in society about the use of temporary employment is due to the new role of this industry. Since the Hartz reforms from 2003 to 2005, a quantitative increase in temporary employment in many areas can be observed. Moreover, the intensity of a job has changed in larger establishments. Also added is the structural shortage of skilled workers, which calls for an increased use of temporary workers (Spermann, 2011). "Im Gegensatz zu den siebziger, achtziger und neunziger Jahren besteht heute ein breiter gesellschaftlicher Konsens über alle Parteien und alle gesellschaftlichen Gruppen hinweg, dass Zeitarbeit als kurzfristiges Anpassungs- und Flexibilisierungsinstrument sinnvoll ist. Dazu hat wesentlich die arbeitsmarktpolitische Funktion der Zeitarbeit als Einstiegschance für Arbeitslose beigetragen."(Spermann, 2011). With the use of temporary workers, according to the company pursue Hesse (2002, pp. 353 ff) today following four strategic issues: the cost, the flexibility, the qualifications and the testing aspect. The temporary workers are in practice so used not only for flexible work organization, but also to new staff for permanent vacancies to "test", getting to know them closely and they (to take over if necessary Buchholz, U., Roeder, W., 2004). This plays nowadays an important role because the conditions have changed and caused by the use of temporary work advantages over competitors. This thesis aims to analyze the current status of personnel marketing in relation to the external recruitment to create using a customized personal marketing concept for the Randstad Deutschland GmbH & Co. KG Zwickau solutions to this part of the HR work. It will be limited to the presentation of the information page. Accordingly, this thesis is based on the following key question: How can the Randstad Deutschland GmbH & CO. KG Zwickau overcome by targeted personnel marketing concept that challenges the recruitment of temporary workers in the industry?

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Metadaten
Author:Mandy Drechsel
Advisor:Angela WalterGND, Doris FetscherGND
Document Type:Bachelor Thesis
Language:German
Name:Westsächsische Hochschule Zwickau
Dr.-Friedrichs-Ring 2A, 08056 Zwickau
Date of Publication (online):2014/10/29
Year of first Publication:2012
Publishing Institution:Westsächsische Hochschule Zwickau
Date of final exam:2012/11/08
Tag:Personalmarketing-Konzept; SWOT-Analyse
GND Keyword:Personalmarketing; Personalbeschaffung; Leiharbeit
Page Number:28 Seiten, 7 Abb., 7 Tab., 36 Lit.
Faculty:Westsächsische Hochschule Zwickau / Wirtschaftswissenschaften
Release Date:2014/10/29